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팔-e뉴스 20호) 데이빗 말로이 대주교에게 보내는 공개서한

입력 : 2020-10-30 14:41:09 수정 : 2020-10-30 18:53:12

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일리노이주 락포드교구. 미국 가톨릭주교회의 국제정의평화위원회의
데이빗 말로이 대주교에게 보내는 공개서한


 

내 딸, 내 백성의 상처를 건성으로 치료해 주면서 '괜찮다, 괜찮다.'
하지만 어디가 괜찮으냐! (예레미야 8장:11절/ 공동번역)

 

 

말로이 대주교님께,

 

우리는 이스라엘과 아랍에미리트(UAE)의 평화협정에 대한 귀하의 환영 성명서(8월 13일 자)를 보고, 정의와 평화를 위한 팔레스타인 기독교 운동가들의 목소리를 담아서 공개서한을 발송합니다.

 

아랍 국가와 이스라엘 국가 간의 상호 인정을 평화를 향한 걸음으로 보는 사람들은 잘못 판단한 것입니다. 만약 이 협정이 분쟁의 핵심인 팔레스타인 영토에 대한 이스라엘 군사 점령의 해결을 동반했다면 평화를 향한 발걸음이라 볼 수 있습니다.

 

이스라엘과 아랍 국가 간의 평화 관계 수립은 이스라엘 점령을 종식하고 팔레스타인 사람들에게 자기결정권을 포함한 권리를 부여하는 것으로 시작됩니다. 다른 방법은 평화에 이르는 잘못된 방법입니다. 권력자 앞에 무릎을 꿇고 “가난한” 사람들을 고립시키는 것은 평화가 아니라 항복하는 것입니다. 더욱이 아랍 정권이 이스라엘을 인정한다면, 팔레스타인이 억압을 당하고 있는 한 이 민족은 이스라엘과의 정상화를 거부할 것입니다. 진정한 평화는 이스라엘과 아랍 국가 간의 평화협정을 맺음으로써 시작하는 것이 아니라 팔레스타인과의 협정을 통해 시작됩니다. 진정한 평화는 팔레스타인 사람들의 마음에서 시작되어야 하며, 이는 역사적인 팔레스타인 땅에 남은 팔레스타인 국가를 인정하는 22%의 이스라엘 민족의 손에 달려 있습니다. 그것은 모두 하나님에 의해 평등하게 창조된 민족 간의 평등에 대한 것입니다.

 

팔레스타인 영토에 남아 있는 땅 중 30% 이상의 합병을 지연시켰기 때문에 귀하가 이 합의를 환영했겠지만, 이것은 거짓입니다. 사실상, 팔레스타인 토지를 끊임없이 빼앗고, 정착촌을 건설하는 등 이스라엘 군대와 정착민들이 팔레스타인 주민들에게 날마다 파괴적인 행동을 하고 있으므로 사실상의 합병이 진행되고 있기 때문입니다. 네타냐후 총리도 합병을 취소한 것이 아니라 연기한 것이라고 선언했습니다.

 

어떤 사람들은 이 협정을 아브라함 협정이라고 부릅니다. 우리는 하나님과 예언자들을 취사선택하여 힘 있는 자의 편에 서는 것이라고 말합니다. 이 문제 해결을 위해 하나님과 예언자를 찾는다면, 우리는 하나님의 약속과 하나님이 이스라엘과 팔레스타인을 포함한 모든 민족에게 허락하신 평등을 준수해야만 합니다.

 

모두에게 정의가 있기를 원합니다. 현실적으로 '힘 있는' 자가 자신의 것과 남의 것을 약탈하듯, 그들은 많은 교회로부터 지원을 받고 있습니다. 약자는 자신의 권리를 박탈당하고 있으며, 권력자와 교회는 말로만 응답할 뿐 행동하지 않고 있습니다.

 

당신은 협상에 대해 직접 이야기해야 합니다. 이스라엘은 팔레스타인의 최소한의 요구조건에 대해 계속 ‘아니오’라고 하며 30년 동안 협상에 임했습니다. 이스라엘이 권력자처럼 협상에 임하는 것은 말도 안 되는 일입니다. 그러나 만약에 권력자들이 상대방에게 더 많은 형평성을 (예루살렘과 모든 이들의 평등을 인정하는 것) 보인다면, 협상은 합리적이게 될 것입니다.

 

결국 팔레스타인은 유엔 결의안과 국제법에 명시된 팔레스타인의 최소한의 요구조건에 응답하지 않은 트럼프의 세기의 거래를 거부했습니다. 트럼프는 예루살렘이 이스라엘의 수도이며, 팔레스타인의 소유물을 빼앗아 이스라엘에게 넘겨줄 계획이었습니다. 이것은 이스라엘이 팔레스타인 사람들에게 가했던 오래된 불의의 모습을 영구화하는 것입니다.

 

진정한 평화는 '가난한 자'를 지지하고, 강자가 약자에게 가하는 불의에 대해 ‘아니오’라고 말하는 것입니다. 예루살렘 성지 주민들이 경험하고 있는 장기적인 비극을 종식시키기 위해 교회가 이런 방식으로 정부에 로비해야 합니다.

 

최고의 형제애를 담아 우리의 소원과 안부를 전합니다.

 

 

 

2020년 10월 8일, 예루살렘

 

 

◾미셸 사바 명예 총대주교, 예루살렘 라틴가톨릭교회

◾리팟 오덴 카시스, 카이로스 팔레스타인 그룹의 코디네이터

◾푸아드 지아카만, 팔레스타인기독교전국연대 코디네이터&아랍교육기관의 국장

◾미트리 라헵 목사, 디야르 컨소시엄 회장, 베들레헴 달알칼리마대학 총장

◾오마르 하라미, 사빌 에큐메니칼 해방신학센터 관리자

◾나데르 아부 암샤, 동예루살렘 재활프로그램과 뱃사흘 YMCA 대표

◾마진 부트로스 쿰시예 교수, 예루살렘대학교 팔레스타인 생물다양성과 지속가능성 연구소장

◾문터 아이작 목사, 검문소에 그리스도협의회 이사

◾니달 아부 줄루프, 공동옹호운동 매니저




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An Open Letter to
The Most Reverend David Malloy, Bishop of Rockford, Illinois, Chair
United States Conference of Catholic Bishops Committee on International Justice and Peace
 

 

They have treated the wound of my people carelessly, saying,
"Peace, peace," when there is no peace. (Jeremiah 8:11)

 

Jerusalem September 8th, 2020

Your Excellency,

 

Bishop Malloy

We read your statement (August 13) that shows your satisfaction with the peace agreement between Israel and the UAE. We would like, as Christian Palestinian movements for justice and peace, to send you some of our observations on this issue.

 

People who think that any mutual recognition between an Arab country and the state of Israel is a step forward towards peace are mistaken. It would be a step towards peace if this accord were accompanied by the resolution of the core of the conflict: the Israeli military occupation of the Palestinian land.

 

Establishing peace relations between Israel and Arab states starts by ending the Israeli occupation and granting the Palestinians their rights, including the right to self-determination. Any other path is a false way to peace. Isolating then cornering the "poor" to kneel before the powerful is surrender, not peace. Moreover, if the Arab regimes will recognize Israel, their peoples will refuse to normalize with the Israelis, as long as the Palestinians remain under oppression. True peace doesn't start with forging peace agreements with Arab countries but rather with the Palestinians. True peace should start in the hearts of the Palestinians, and this is in the hands of Israel to recognize a Palestinian state on the 22% left from historic Palestinian land. It is a question of the equality between peoples, all of whom have been created equal by God.

 

You condone the agreement because it delayed the annexation of more than 30% of what is left of Palestinian land. But this delay is in words only. In fact, on the ground de facto annexation is an ongoing process, day after day, through daily cruel and destructive actions of the army and the settlers against Palestinian farmers, including the constant stealing of Palestinian land and building of settlements. Netanyahu himself declared that the annexation was not cancelled but postponed.

 

Some people call this accord the Abraham agreement. Here we say, enough exploiting of God and God's prophets to side with the powerful. If we call on God and the prophets in this matter, we must then observe God's commandments and the equality God has given to all peoples - including Israelis and Palestinians. Justice to all. Now on the ground, as the "powerful" take what is theirs and what is others, they are even supported by many churches. The weak are deprived of their rights while the powerful and the churches respond with words, but no action.

 

You speak about direct negotiations. They took place for 30 years and Israel kept saying "no" to the minimum requirements of the Palestinians. Going back to negotiations with the same disposition of the powerful is insane. But if the powerful show more equity towards the other party (regarding Jerusalem and acknowledging the equality of all), negotiations will make sense.

 

Finally, Palestinians rejected Trump's deal of the century because it did not answer to the minimal requirements of the Palestinians described in UN resolutions and international laws. Trump's plan has declared Jerusalem only as Israel's capital. His plan has taken away what belongs to the Palestinians and given it to Israel. It is a perpetuation of the long injustice imposed by the Israelis upon the Palestinian people.

 

Real peace is to support the "poor" and to say "no" to the injustice inflicted by the "powerful" on the weak. In this way, churches should lobby their governments to put an end to this prolonged tragedy of the peoples of the Holy Land.

 

With our best fraternal wishes and regards.

 

◾H.B. Michel Sabbah, Patriarch Emeritus

◾Mr. Rifat Kassis, Coordinator of Kairos Palestine

◾Mr. Fuad Giacaman, Coordinator of NCCOP & Director of Arab Educational Institute

◾Rev. Dr. Mitri Raheb, President, DIYAR

◾Mr. Omar Harami, Sabeel Ecumenical Liberation Theology Center

◾Mr. Nader Abu Amsha, The East Jerusalem Rehab. Program & Beit Sahour YMCA

◾Professor Mazin Qumsiyeh, Director, Palestine Institute for Biodiversity and Sustainability, Bethlehem University

◾Rev. Dr. Munther Isaac, Director of Christ at the Checkpoint conference

◾Mr. Nidal Abu Zuluf, Joint Advocacy Initiative (JAI)